Sunday 19 April 2015

FURIOUS 7 & PREREQUISITE

Assalammuaikum korang..! hehe.. ape kabar..?? lame giler rasenye tak berceloteh kat sini... kalau rumah ni.. dah bersawang dah la agaknye... hehehe..

luna start entry april dengan review movie yang tengah hangat macam goreng pisang hanget hangat!! haa... lagi2 kalau yang memang ikut movie ni dari first film! mesti hari pertame release tu dah mengigil lutut sbb tak sabar nak drift!!





Time awal2 ritu tengok kat MBO sbb TGV mahal giler...


hahahaaa... tapi sebelum tu.. macam biaselah... korang click lagu bawah ni untuk dapatkan mood Furious 7...



Chronological Order..
1. The Fast and The Furious (2001)
2. Turbo-changed Prelude (2003)
3. 2 Fast 2 Furious (2003)
4. Los Bandoleros (2009)
5. Fast & Furious (2009)
6. Fast Five (2011)
7. Fast & Furious 6 (2013)
8. The Fast and The Furious : Tokyo Drift (2006)
9. Furious 7 (2015)

dan luckily sebelum tengok Furious 7... Astro ade ulang tayang The Fast and The Furious (2001) dan Fast & Furious 6.. so boleh lah ingat2 sikit kisah sebelumnyekan... hehe..

Bawah ini luna tolong buat review untuk sape yang dah lupe jalan cite.. boleh bace pintas lalu.. tapi tak berape detail la.. ade jugak part yang luna lupe.. hehehe..

kalau korang ade berniat nk tengok dulu movie ni dari awal.. korang boleh watch ikut sequel kat bawah ni k....

The Fast And The Furious (2001)
Film pertama ni banyak berkisar tentang siapa Brian dan sejarah Dom. Macam mana Brian dan Dom yang keduanya dari latar yang berbeza jadi brotherhood. Dan macam mana Brian dapat pikat Mia. Dan macam mana pulak Brian terlibat dalam lumba kereta dan saling beraitan dengan Dom.




2 Fast 2 Furious (2003) Spoiled Alert!
Siri kali ni akan Brian ditugaskan undercover menumpaskan Carter Verone (lord drug) sebagai pertukaran pemadaman rekod kesalahan (melepaskan Dom lari dari polis dengan "10second car") yang dia lakukan pada siri yang lepas dan dengan syarat dia buat undercover dengan agent yang ditentukan. Tapi Brian refuse and lari ke California dan recruit Roman Pearce (Brian's childhood friend) as his partner untuk case kalini.



Fast & Furious (2009) Spoiled Alert!
Dalam siri kali ni agak menyedihkan buat Dom. Lepas Dom & team hijack fuel tank. Dom lari untuk cover Letty dari diburu. Tapi tindakan Dom meninggalkan Letty tak berbaloi sebab tak lame lepas tu, Dom dapat call dari Mia yang Letty mati dibunuh oleh Fenix. Dom cuba cari siapa yang bunuh Letty. Sementara Brian buat undercover untuk tangkap Braga yang jual dadah. Dan dari situlah dorang saling berkait. Sometime later, Dom dapat tau yang Brian orang terakhir yang berhubung dengan Letty, jadi Dom ingat Brian turut bersubahat dalam kematian Letty. Tapi akhirnye die cool down lepas Brian beritahu yang Letty buat underconver untuk redeem freedom utk Dom. Dan selepas tu, Dom liaise dengan Brian untuk tumpaskan Braga. dan seperti biase, they did it..! tapi ending die Dom kne penjara 25 tahun.... tapiiiii... hehhhee... korang rase Dom pegi ke penjare tu..??? heheehe..



Fast Five (2011)  Spoiled Alert!
So, ingat tak di siri yang lepas, Dom kne masuk penjara 25 tahun kn? tapi mase bas dalam perjalan ke jail, Brian & Mia lead an assault on the bus to free Dom. Dalam polis sibuk carik dorang.. dorang pun dah dalam perjalan ke Brazil.



Sampai kat Brazil, Brian & Mia pergi ke tempat Vince untuk tunggu Dom. Tapi sementara dorang tunggu Dom, dorang plan nak curi 3 buah kereta dari keretapi. Tapi tanpe dorang sangke, rupenye keretapi tu bawak DEA agent dan kerete yang dorang nak curi tu kerete yang disita, Dan Dom perasan yang Zizi berminat dengan kereta yang Mia nak curi. Dan mase Mia escape, Dom & Brian fight dengan Zizi dan Zizi bunuh agent DEA. Sedang Mia lepas dengan kerete yang dicuri, Brian & Dom dibawa ke safe house dan berjumpa Hernan Reyes (Zizi's bos, crime lord). Tapi Dom & Brian dapat lagi dari safe house tu.

Dom, Brian & Mia kene tuduh membunuh agent DEA, sooooo disinilah munculnye watak Agent Hobbs. Agent Luke Hobbs diarahkan untuk menangkap dorang. So berbalik pade kerete yang dicuri tadi.. Dom, Brian & Mia kaji tentang kepentingan kerete tu pada Reyes. Dan dorang dapat reveal yang Reyes ade bangunan yang mempunyi harte $100 million. Dorang pun plan untuk curi duit tu untuk mulakan hidup baru... time ni semua team Dom dah start berkumpul.... Dom, Brian, Mia, Han, Roman, Giesel, Tej, Leo, Vince...

Tapi ade satu kejadian tu Dom selamatkan Hobbs semasa ambush dengan geng brazil.. kalau tak silap geng Reyes kot. Disebabkan Hobss terhutang budi dengan Dom, Hobbs tak jadik tangkap dorang dan suruh dorang lari dalam mase 24 jam..... so lepas dorang bagi2 duet tu, dorang pon pergi ikut haluan sendiri.

Sebelum habis tu, Agent Hobbs ade terima satu file case.. dan bile die bukak, dia nampak gambar Letty.... huhuhuhu... Letty masih hidup ke..??

Fast & Furious 6 (2013) Spoiled Alert!
So last series haritu Hobbs dapat satu sampul surat yang ade gamba Letty kan..?? ko inilah jawapan pade persoalan tu... dan ternyata memang Letty masih hidup. Ingat tak mase Letty mati ditembak dengan Fenix time Fast & Furious (2009)? sebenarnye Fenix tak tembak Letty... tapi Fenix tukar Letty dengan orang laen, sbb Letty hilang ingatan. Dan siape agaknye yang beritahu? yelaa.. sebab fenix kan dah mati... sebenarnye Brian pergi masuk jail dan cari Braga.. so Braga yang certa tentang Letty...



Dan oleh sebab dorang nak selamatkan Letty.. dorang kene liaise dengan Agent Hobbs untk dapatkan tangkap Shaw. Dorang terpakse buat macam tu sebab Letty bekerja satu team dengan Shaw... tapi sampai ke sudah.. sampai habis cite Letty tak ingat2 lak diri die... kesian Dom.. tapi takpe laa... asal dorang besame balik... yang sedih pulak.. Giesel mati sebab nk selamatkan Han... mmm...

The Fast and The Furious : Tokyo Drift (2006)
Dalam film ni pulak.. watak utama dia adalah Sean.. korang akan tau siapa Sean.. kenapa Sean ke Tokyo dan macam mana Sean berkenalan dengan Han. Dan ending dia, dia akan berjumpa dengan Dom..



Actually... walaupun film ni ditayangkan awal, tetapi film ini adalah prerequisite yang tepat sebelum Furious 7..Sebab bagi siapa yang dah tengok Furious 7, pada awal cerita, Dom ada datang berjumpa Han untuk berjumpa dengan Sean..

Furious 7 (2015)
Furious 7 ni.. luna tak nak cite banyak... tak nak bagi spoil mood korang.. haha.. korang g la tengok... memang best giler... memang berbaloi... ending die mmg best.. tapi as we know... whole world lost Paul... so.. ending yang best tu bertukar sedih... mm.... k laa.. tanak komen lelebih.. korang g tengok k! highly recommended!



14 comments:

  1. acccuuuuuummmmmmm!!!! habukkkkk! fuhh! fuhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde panjang lagi ke bersin tu...??? hahahahhahhahha.......... =p

      Delete
    2. hahaha.. takpe.. visit my ig untuk mancung kan hidung k.. =p

      Delete
  2. dlm byk2 tu suka tokyo drift sebab sung kang :D
    latest punya tak tengok lagi...tunggu keluar kat astero

    ReplyDelete
    Replies
    1. sung kang.. haaa ni mesti sbb die hensem kan..?? hehhehehe =D

      Delete
  3. Mek Luna..mana entri Seoul...dah lama kamek tunggu nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... up Batam dulu laa sis... Seoul macam panjang bebonar... pengsan nk naipnye! =p

      Delete
  4. Mmg best!!...tgk ulang2 yg kt astro...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaa... kan... tengok laaa sampai lobam!! =D

      Delete
  5. Dh lamanya x jengah si lunaparis ni...hi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. tulaa.. tu tande dah lame blog tak dihupdate... >.< =p

      Delete
  6. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi Dewi Aja.. terima kasih atas kunjungan kamu.. =)

      Delete